fbpx

Content marketing en strategisk marknadsföringsmetod där fokus ligger på att skapa relevant och värdefullt innehåll till en definierad målgrupp. Helt kort Innehållsmarknadsföring på svenska. Innehållet formas så att fokus ligger på mottagarens intresse – inte på avsändaren eller dennes produkter. Arbete med content marketing är ingen quick fix – det är ett långsiktigt arbete där innehåll produceras konsekvent då hela grundidén med content marketing är att det är en pågående process. 

Tanken med Content marketing är att lösa mottagarens problem utan att sälja dina tjänster eller göra reklam för ditt varumärke – alltså inte helt enkelt alla gånger. Målet blir således att ta fram en strategi där man skapar innehåll som är relevant och intressant för mottagaren och sen i sista ledet leder till ett köp. Kruxet är ju då att innehålet inte ska pusha för produkten eller varumärket men ändå leda läsaren just det där köpet. 

Content marketing är en av de strategier som verkligen är i ropet just nu, men hur fungerar content marketing egentligen och hur når man ut med sitt content på bästa sätt? Som alltid börjar vi med att sätta upp en plan enligt principen Vem – Hur – Var ?! 

Vem vill ni ut till – definiera er målgrupp!

För att inte behöva börja helt från början är ett tips att utgå från befintliga kunder. Dom har ni ju redan och det är alltid en bra tanke att utgå från att ”behålla dom kunder du redan har än att skaffa nya”. Titta på kunderna och leta efter gemensamma nämnare och egenskaper. Vad ger ni era kunder idag som ni också kan erbjuda andra? Ålder, kön, intresse och preferenser är exempel på gemensamma nämnare, som kan vara grunden ni letar efter för att ha något att utgå från när ni ska hitta potentiella kunder.

Arbetet med att definiera målgrupper brukar vanligtvis inte sluta med att man har bara en grupp – det är snarare mycket ovanligt att hitta bara en enda. Har man fler målgrupper är det viktigt att man sen väljer ut vilka man ska satsa på. Här spelar både budget och resurser stor roll – bit inte efter för mycket. Content marketing är både tids- och energikrävande. Att börja med en snäv målgrupp och utöka efter hand brukar vara en lönande strategi.

Ett litet obs här är dock att målgruppen måste vara så pass stor att det ändå lönar sig att jobba med content marketing. För som precis nämndes ovab är det en rätt så kostsam process och då måste man kunna räkna hem insatsen (och gärna mer såklart) i slutändan

Hur når ni ut till er målgrupp?

För att nå ut till er målgrupp behöver ni hitta en personlig ton i er kommunikation. Ett vanligt sätt att jobba med den här typen av kommunikation på är att vända sig mot en Persona. En persona är den exemplariska kunden och att skriva till just den personen kan underlätta kommunikationen – göra det lättare att vara personlig, nå fram till er persona och därmed er målgrupp. Språket och uttrycket kommer tex vara väldigt olika om man riktar sig mot en professor i kvantfysik gällande teknik kontra en text om vikten av god ventilation för en målare.
Vidare måste man tänka på vart i köpprocessen mottagaren befinner sig – en helt ovetande ny mottagare kan inte bli överöst med teknisk information medan en återkommande kund kanske inte stannar kvar om informationen är för knapphändig. Här gäller fingertoppskänsla! 

Vart når ni dem – vilka kanaler ska användas? 

Det finns ju en mängd kanaler att välja på idag och som alltid anser vi – gör hellre en bra en flera halvdant. Man behöver inte finnas överallt hela tiden. Tvärtom lönar det sig ofta bättre att hålla sig till få och göra det bra! En sak att tänka på är att ”kanaler” inte bara är sociala medier som bregreppet idag kanske ofta förknippas mest med. Mässor, event och konferenser är också kanaler som kan vara betydligt mer lönande att satsa på beroende på bransch och budskap. Det viktiga är att man, oavsett kanal eller plattform, måste kommunicera och interagera med målgruppen enligt den plan man har satt upp!  

  • Vad är syftet och hur ska ni arbeta med kanalen? 
  • Vilket typ av content ska distribueras på kanalen?
  • Vem ska uppdatera kanalen och hur ofta?
  • Primär målgrupp – vilka använder kanalen?
  • Vad är målet med kanalen?

(Kika gärna här för mer information om att sätta upp ett Instagram-konto från grunden)

Hur väljer man då kanal? 

Det viktiga är att inte välja kanal utefter er utan efter målgruppen. Vart finns dom? Här är det återigen smart att vända sig till sin idealkund – sin persona! Vart finns denne? På Instagram under varje lunchrast eller motormässan varje år? Se till att använda den kanal där målgruppen finns! Är det på motormässan är det givetvis där ni ska vara MEN se till att knyta ihop säcken med digitala kanaler också. Ett event som är en gång per år blir för snålt så där behövs mer arbete under resten av året. 

När man väljer kanaler är det en nyttig övning att tänka lite utanför boxen. Det är sällan effektivt att ”göra som man alltid gjort”. Funkade något för några år sedan – super! Men har resultaten dalat är det dags att hitta på något nytt! 

Fler kanaler kräver mer content

Nja så är det nödvändigt vis inte. Det gällde ju att se till att få sin centent marketing ekonomiskt försvarbar – både i tid och pengar. Då gäller det att jobba med content som lätt kan anpassas för flera kanaler. Med det sagt är det oftast ingen bra ide att bara kopiera in samma budskap i samma format för alla kanaler. Grunden kan (och bör) vara densamma men sen måste innehållet anpassas för respektive kanal. Det är en betydligt mer professionell ton på LinkedIn kontra Instagram tex. Det personliga måste finnas kvar oavsett kanal – det är det som gör ditt meddelande äkta. 

Se till att variera content och format men återgå då och då till er persona så att innehållet följer planen. Att det dyker upp en ny funktion på en plattform kanske inte alls betyder att just er persona kommer använda den eller så kanske det är just exakt det som måste ändras för att ni ska nå ut?! Det gäller att hålla koll och vara med i utveckligen – speciellt när det kommer till de extremt föränderliga sociala medierna. 

Så – när målgruppen är satt, kanalerna är valda och budskapen är klara. Då är är bara att börja producera content! 

ps. ett sista litet kom-i-håg. Content marketing är något som aldrig är klart eller färdigt. Även om mottageren köper så ska fortfarande det innehåll som produceras vara relevant. Det är då relationerna skapas och trovärdigheten hos er som företag ökar.

Vill man istället låt oss skapa persona, lägga upp strategier och skapa content så finns vi bara ett par klick bort!

No responses yet

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Signa upp dig!

Få våra utskick direkt i din mejlkorg!

Vi snackar Varumärkesbyggande, Kommunikation och Marknadsföring för företagare.
Tips, checklistor och bra info!

Och vi spammar inte - vi lovar! :)