fbpx

Världen vi lever i blir å ena sidan mindre och mindre samtidigt som utbudet blir större och större. Idag är det inga problem att klicka hem en vara från andra sidan världen men vi som konsumenter vill i samma veva ha närproducerat och handtillverkat. I denna ständigt föränderliga tillvaro är det viktigare än någonsin för företag och organisationer att hitta sitt fokus – sitt Varför eller why om vi ska vara lite internationella.

Fallgrop 2 – Ni saknar ert företags Varför!

Det är dags att släppa fokus på vad vi gör och hur vi gör det – titta istället inåt och hitta ert varför! Varför vi finns och Varför vi gör det vi gör är den viktigaste frågan.

Detta högre syfte hjälper företaget och varumärket att hitta och hålla fast sin plats i det enorma bruset som finns idag. Att ha sitt varför på plats gör att fokus han hållas på vad företagets riktiga roll är. Så ta ett steg bakåt, andas och sätt grunderna innan ni drar igång stora kampanjer, sätter sprätt på marknadsbudgeten eller börjar kallringa potentiella kunder.

Istället handlar det om pengar

Det är såklart därför vi driver företag – för att tjäna pengar. Absolut. Men – ert Varför handlar inte om pengar, vinst eller kvalitet – det är bara en, om ytterst trevlig, biverkning. Resultatet av ert varför är att ni tjänar pengar. Men det är inte svaret på frågan. Frågan Varför ska besvara syftet med ert företag;

Varför finns ens ert företag?

Varför gör ni det ni gör i företaget?

Varför skulle någon annan bry sig? (Mer om just detta kommer i del 3)

Medarbetarna vet inte varför

Det finns flertalet studier gjorda på större företag, där de klart framkommit att arbetstagare är mer motiverade och trivs på jobbet om de har ett varför att jobba mot. Att veta varför jag gör det jag gör varje dag ger även mig som enskild person trygghet och mervärde. Jag ser min del i helheten och blir en i ett större sammanhang.  När alla på företaget känner till varför ni gör det ni gör, blir det enklare att skapa rätt kommunikation och kampanjer. Ert Varför kommer också särskilja ert företag från konkurrenternas och det ger er en tydligare roll på marknaden.

Kommunikationen sker utan syftet

Häftiga kampanjer med stålande resultat – såklart man vill ha det. Men utan ert syfte i botten blir resultaten kortsiktiga. Grunden till kommunikation måste för att bestå och hålla långsiktigt bygga på ert varumärkes identitet och syfte. Att alltid grunda sig i ert varför gör också strategier för kommunikation och marknadsföring lättare då ni undviker att hoppa på senaste trenden som kanske lockar men inte alls håller samma linje. Ett syftesdrivet företag hittar också lättare sin unika position på marknaden. Dagens konsumenter är kräsna och vill ha företag som tar samhällsansvar, har koll på hållbarhets- och miljöarbete och tydligt visar att man tar sitt ansvar.

Hitta ert varför – hur gör man?!

Den klassiska modellen för att hitta ett företags varför är att specificera företagets värden, vision och mission.

  • Värden – vad företaget står tex hållbarhet och tillgänglighet
  • Vision – vart företaget vill nå, t.ex. Att skapa en bättre vardag för de många människorna (IKEA)
  • Mission – Vad gör företaget? Vilka problem löser vi? , t.ex. För att underlätta och förenkla era kunders vardag (Uthyrning av entreprenadmaskiner)

Modellen är lätt att förstå och använda men det går ändå att göra det ännu enklare för sig. Svara på frågan varför? Hur tänker vi då?
Jo, genom att svara på Varför företaget finns får alla tre bregreppen värden, vision och mission sina svar. Formulerar man svar på ovan 3 påståenden blir det lätt långrandigt och stolpigt formulerat. Svaret på Varför blir kortare och mer vardagligt formulerat. Och det vill vi ju ha eftersom vi vet att det är en stor fördel om alla på bolaget vet och kan relatera till ert Varför.

Några konkreta tips på hur ni hittar ert varför!

  1. Lista allt ni kan komma på som svar på nedan frågor!

Vad är ni bäst på?
Varför gör ni saker på det sätt ni gör?
Varför finns företaget?
Vilka problem löser ni?
Vad är syftet med företaget?
Vad säger andra om oss?
Vad gjorde vi för 20 år sedan? (om företaget funnits länge)
Vad har vi inte testat?
Vad har vi testat som gick bra/dåligt?

Listan på frågor kan såklart göras ännu längre och anpassas. Svara tillsammans eller i mindre grupper. Samlas sedan och jämför svar och diskutera. Vad har ni för lika / olika svar i grupperna?

2. Vad gör konkurrenterna

Först – gör detta först EFTER ni gjort övningen ovan här. Att tjuvkika på vad andra gör är smart. Men man måste göra jobbet själv först. Nu när ni har alla era svar kan det vara lärorikt att se hur andra i branschen jobbar, formulerar och kommunicerar kring sitt varför. Ändrar det era svar? Har ni tänkt på ett annat sätt som är bättre eller sämre? Tänk ett varv till och se om ni missat något eller vill lägga till något.

3. Skapa ert Varför beta

Formulera ert Varför kort och koncist men i kanske något svävande formuleringar. Känn och kläm på det och se vilka delar som stämmer in och känns rätt. Formulera om och finslipa tillsammans i en mindre grupp (här kan tex ledningsgrupp eller en arbetsgrupp funka fint).

4. Presentera ert Varför för alla

Ni är i mål. Presentera ert Varför för alla medarbetare. Förklara och motivera med hjälp av insikter från workshop, testrundor och konkurrensanalyser. Sätt ert Varför på pränt och jobba in det i organisationen. Att få en värdestyrd organisation och en företagskultur som jobbar efter värdeord och syfte är ett ständigt pågående arbete. Det är dock nödvändigt om inte ert Varför ska sluta som en klyscha på ett papper…

I nästa del kommer vi ta upp Fallgrop 3 som kort berördes här – nämligen punkten med det lite kluriga faktum att ”Ingen bryr sig om ert företag!”

Frågor, tankar och funderingar kring denna del tas mer än gärna emot! Bara att höra av sig!

No responses yet

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *