fbpx

Sen Instagram kom 2010 har utvecklingen varit spikrak. Enkelheten i att ”säga det med en bild” har gjort Instagram till en av världens giganter bland sociala nätverk. Idag ägs Instagram av Facebook och ny funktioner bara haglar in. Det gäller att hänga med! Att jobba med Instagram som företag är både roligt och givande men hur börjar man? Vart börjar man? Och vad postar man? 

Vi har skrivit ihop en lite start up-guide för att sätta igång sitt företagskonto på Insta! 

Som alltid – börja med en plan och strategi

Som vi alltid säger – gör en plan. Och följ den. När man redan från start har tänkt genom sitt syfte, innehåll och mål har man något att luta sig mot och undviker spretigt och irrelevant innehåll. Med en strategi i botten finns en grund att stå på med kontot och det är förutbestämt vem som är ansvarig och vad som ska postas. Att ge alla på företaget inlogg för att maximera antalet inlägg är sällan en god idé då den röda, och så viktiga tråden, då väldigt lätt försvinner. 

Dessa punkter är bra att ha som utgångspunkt när man skapar sin strategi för Instagram. 

  • Syfte – Varför ska ni finnas på Instagram?
  • Mål – Vad är ert mål med kontot?
  • Innehåll – Vad vill ni säga? Vad ska ni posta?
  • Budget – Två delar – vad får det kosta i insats från er i tid och engagemang och vad kan vara en ev budget för marknadsföring av inlägg?
  • Ansvar – Vem ska posta och ansvara för kontot. 1-3 personer tycker vi är lagom för att inte riskera att tappa syftet och målet. 

Starta ett Instagramkonto

Att sätta upp själva kontot på Instagram är superlätt. Ladda ner Instagram-appen och välj att skapa ett företagskonto. Döp kontot till ert företagsnamn (här är det inte läge att ta nån slogan eller nåt fyndigt – det ska vara lätt att söka upp och hitta er). Gör sedan en kort presentation av ert företag. 

  • En kort beskrivning om ert företag och vad ni gör
  • Länk till er hemsida
  • Kontaktuppgifter som exempelvis e-post och telefonnummer
  • Logotyp (i ett snyggt och anpassat format – det är en rund bild) som profilbild

Klart! Glöm inte att även lägga in länkar på er hemsida om att följa er på Instagram! 

Inspirera och Engagera i ert innehåll

Blanda roliga bilder med bilder från din verksamhet, på sociala medier är det helt okej att inte alltid vara superseriös. Men gå inte över styr med roligheterna, det är fortfarande ert företag bilderna ska representera. Att dela med sig av content som skapar engagemang hos era följare är vägen till lycka på Instagram. Snygga och roliga bilder i all ära men finns det ingen bra caption (text) ihop med bilden kommer inlägget falla platt. Dela med er av tips och trix gällande era produkter, ha tävlingar eller omröstningar. Ett tips som kan kännas lite billigt, men faktiskt är väldigt effektivt och alltid ger engagemang, är husdjur. Har någon anställd ett husdjur som kan hälsa på på kontoret är det raka vägen till många likes och kommentarer. 

Tips! Våga jobba med stories. Där kan man dela med sig av roliga ögonblicksbilder av vad som händer på dagarna i form av små filmklipp och collage. Stories ligger bara live i 24 timmar så det gäller för era följare att håll koll för att inte missa något. 

Relationen med era följare är det viktigaste

Ni vill att er närvaro på Instagram ska skapa relationer med era följare så att de känner en trovärdighet för er – en trygghet som på sikt får dem att gå från följare till kund. Bästa sättet att skapa en relation är inte att skrika högst eller posta flest inlägg, det är att istället att lyssna. Visa ert engagemang hos era följare genom att gilla deras bilder och kommentera deras inlägg. Ställ frågor och var intresserade av deras content. När ni engagerar er i dem kommer de göra detsamma tillbaka. 

Hur får man fler följare på Instagram?

Det räcker som bekant inte att bara finnas på Instagram och posta inlägg utan att göra något med dom. För att nå ut med era budskap och ert varumärke måste man jobba aktivt med sitt konto. Utöver att jobba med hashtags finns lite andra metoder man kan ta till. 

Följ intressanta konton som är relevanta för er och ert företag. Ta för vana att följ några nya konton varje dag eller varje vecka och gå genast in och kommentera och gilla några bra inlägg. Det gör att ägaren av kontot garanterat kommer lägga märke till er och förhoppningsvis både svara och följa er tillbaka. 

Man kan också lägga en slant på att marknadsföra sina inlägg. Se bara till att ha ett företagskonto som ni kopplar ihop med er Facebook-sidas annonseringsverktyg så är det bara ett par knapptryck för att få sitt inlägg marknadsfört. Låter detta klurigt? Det är det inte – det är några enkla steg som lätt görs från Instagram. 

Välj inlägg för marknadsföring med omsorg så att det är ett kanske lite mer säljande inlägg med ett tydligt budskap om er och ert företag. Att jobba med influensers är också ett sätt att få sitt konto att växa. Det är ju dock ett samarbete och ni måste hitta en influenser som passar er för att ni båda ska få ett bra resultat.

Glöm inte det viktigaste – hashtags

Instagram utan hashtags är inte så lyckat. Det lilla staketet # är som en dörr mot nya följare. Använd dessa flitigt men smart, och med en plan. Hashtagen sätts framför ord som är relevanta för bilden och inlägget. Detta ord blir plötsligt som en länk och kommer göra att inlägget poppar upp i sökningar på de orden som använts som hashtag. Att söka på ord som intresserar eller är relevanta för oss är bästa sättet att hitta nya konton som man vill följa – söker man på tex konsult kommer alla bilder som har hashtaggen #konsult komma upp i resultatet. 

Att jobba med hashtags är superviktigt och är lite av en vetenskap i sig så det kommer en hel artikel om bara detta inom kort för den som vill grotta ner sig lite extra! 

Grundtips för #!

  • Använd 5-10 relevanta hashtags som är relevanta för just det specifika inlägget. 
  • Hitta gärna på egna unika taggar som blir era ”egna”
  • Använd inte alltid samma hashtags – det blir mycket bättre resultat om taggarna varieras. 

Det här är grunden för att starta upp ett konto på Instagram. När man är varm i kläderna finns det betydligt fler funktioner och varianter av inlägg, stories, nya reels och live. Våga testa! Ju mer ni syns och ju mer ni skapar ju mer kommer algoritmen jobba med er. Instagram vill att både ni och era följare stannar i appen så mycket och så länge som möjligt. Lycka till! 

Tags:

No responses yet

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Signa upp dig!

Få våra utskick direkt i din mejlkorg!

Vi snackar Varumärkesbyggande, Kommunikation och Marknadsföring för företagare.
Tips, checklistor och bra info!

Och vi spammar inte - vi lovar! :)